onsdag 6 augusti 2014

Könsneutralt?

Nej. Det är inte könsneutralt att tänka "jag är så könsneutral när jag klär min lilla pojke i en rosa tyllklänning" eller "jag är så könsneutral när jag köper kläder till min lilla flicka på POJKavdelningen". Könsneutralt är det först när du inte kan avgöra könet på barnet pga kläder. Det handlar inte om att människor ska tro att ditt barn är av det andra könet. Och som det ser ut idag antar människor runt omkring att din son är en flicka om du klär honom i rosa klänningar eller dylikt.

Jag pratade lite om det här med kön med en god vän till mig som är transsexuell, kort sagt -född i fel kön. För en del pratar om att det inte ska finnas kön och då sa min vän "men i så fall skulle inte jag finnas, jag är ju född i fel kön. Det är väl ändå ett bevis på att det finns kön." För det finns något som heter östrogen och något som heter testosteron. Det är olika hormon som gör att vi ser olika ut och faktiskt fungerar olika till viss del. MEN bara för det handlar det ju inte om att kvinnor ska vara i underläge. Det finns något som heter jämställdhet. Och nej, bara för att du är av det kvinnliga könet behöver inte den rosa tyllkjolen åka på.

Att tvinga på barn kön tycker jag är fel. Jag är trött på den "duktiga flickan" och den "tuffa pojken", så där tycker jag att könsneutrala värden är så sjukt viktigt. Könsneutrala värden är sjukt viktigt hela tiden. Men för det handlar det inte om att göra tjejer till killar och killar till tjejer.

Och ja. Klä din tjej i tyllklänning, men inte enbart pga hennes kön. När hon är stor nog -låt henne själv välja. Klä din kille i tyllklänning om du tycker det är fint, men inte för att du tänker att det är könsneutralt. För som det ser ut idag är det inte könsneutralt.

Detta är mina åsikter. Feel free att ha era egna. Men jag tycker inte att genusmedvetenhet handlar om att "byta kön" på barnet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar