torsdag 7 maj 2015

Dubbelmoral

Har halverat mitt alvedon intag idag. Istället för två tabletter åt gången tar jag en tablett åt gången! Läste förövrigt en otäck artikel om hur det verksamma ämnet i alvedon (paracetamol) påverkar kroppen och framförallt levern. Det låter kanske grymt, men jag tror vi ska tänka en gång till innan vi ger våra ungar smärtstillande. Självklart tycker jag man ska ge barn smärtstillande om de är så påverkade av smärta/feber att tex aptit och sömn blir rubbat, men verkar de hyfsat opåverkade ska man nog helst låta bli att ge dem smärtstillande i form av alvedon (eller ja, de värktabletter som innehåller paracetamol). Ja, Ipren är ju heller ingen hit. Man borde nog satsa på så lite medicin som möjligt om de verkligen inte behövs.

Kan låta lagom dubbelt när jag själv "knaprat" alvedon i strax över en vecka. Men dels är det sjukt mycket lättare att värna om andra än en själv och dels har jag nästan varit "tvungen" att få ner smärta och feber för min egen del. Annars hade Inez haft ett vrak till mamma (nu blev det bara litet gnälligt monster av mig) under den senaste veckan. Jag hade inte orkat ha koll på henne överhuvudtaget. Det hade varit en annan femma om jag inte behövt se till Inez eller behövt jobba, men nu såg inte läget ut så och därför har jag brukat värktabletter.

Läs gärna svenska Dagbladets artikel om paracetamol HÄR

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar