tisdag 6 maj 2014

Framtid och politik


Bebis har bestämt sig för att ta sovmorgon efter att ha glufsat i sig massor mat. Kan förstå henne, vädret är inte särskilt uppiggande idag. Idag blir nog en slö hemmadag för oss båda. Ska försöka plocka lite här hemma, men inga andra större planer för dagen. 


När jag var på stan igår möttes jag av sverigedemokraternas vistelse i stan. Jag kände hur ögonbrynen åkte ner och munnen snörptes ihop när jag hörde Åkesson babbla på. Men lika glad som tidigare förargad av Åkessons babbel blev jag när jag såg en röd fana vaja i publiken och människors protest mot rasism. Att forma framtiden känns extra viktigt nu när jag har en liten tjej. Hon ska minsann få ha rätten att växa upp i ett jämställt samhälle, där alla människor, oavsett kultur och kön eller vem man nu är, har samma värde, rättigheter och förutsättningar. En uppväxt där mänskliga rättigheter och lika människovärde inte bara är några ord på ett papper. Jag tycker det är skönt att se att alla riksdagspartier tar avstånd mot ett rasistiskt parti, jag hoppas att det fortsätter så. Det måste fortsätta så. Upp till kamp mot rasism. 

Jag skulle kunna fortsätta skriva ett långt politiskt inlägg om varför feminism är viktigt, varför djurskyddet bör stärkas, varför man inte bör driva vård efter vinst, varför miljöfrågor heller inte får vara vinstdrivna (vad fan vinner världen på om Sverige säljer sina procent i utsläpp till andra länder?), and so on. Men nu vaknar bebis och jag hinner inte skriva om det just nu. Jag tänker dock se till att göra min plikt att rösta, det är det minsta man kan göra för framtiden, för barnen.


1 kommentar: