torsdag 23 oktober 2014

Pizza, vägning och slutbetyg


Äntligen är jag helt klar som undersköterska! Har varit en loggbok ifrån i nästan ett år nu, men fick tummen ur och gjorde klart i förra veckan. Nu har jag fått mina slutbetyg och kan tituleras som undersköterska!

Och för att göra dagen ännu mer party visade vågen -0,7kg imorse, vilket jag verkligen inte trodde. Trodde att jag stått still eller +/- nåt hekto. Man blir ju ännu mer sporrad att fortsätta och ta tuffare tag när man märker att man går ner! 

Firade denna dag med att göra pizza ala LCHF-style. Det var den första LCHF-pizzan som blev riktigt god enligt mig. Bottnen blev inte sådär otäckt "swoppig" eller degig som jag tycker de blivit tidigare, utan fast och knaprig! 

Ingredienser LCHF-pizzabotten
2 msk smör
2,5 dl mandelmjöl
1 tsk fiberhusk
0,5 tsk salt 
0,5 tsk bakpulver
0,5 dl vatten
1 ägg

Rör ihop alla ingredienser. Låt degen svälla i 5-10 min. Bred ut på en plåt, kavla gärna så degen blir tunn (använd bakplåtspapper mellan kavel och degen) och förgrädda pizzabottnen i ca 5 min eller tills degen känns fast och kanterna fått lite färg. Lägg på tomatsås och topping på bottnen och kör i ugn i ytterligare 15 min. 

Jag gjorde min egna tomatsås med krossade tomater, vitlök, gul lök, oregano och salt och peppar. Till topping hade jag körsbärstomater, rödlök, grön pesto, fetaost, oliver och 17% herrgårdsost. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar