tisdag 11 februari 2014

Virka ballerinakex


Gårdagens virkande resulterade i små bakverk. Jag har ingen aning om vad jag ska göra med dem, men kommer säkerligen på en briljant idé om ett tag. Kul var det i alla fall och tog fokus från all oro. "Ballerinakexen" var hur enkla som helst, tog ca 15-20min att göra styck och jag kommer till och med ihåg hur jag gjorde dem, så här följer en beskrivning:

Ballerinakakor:
Virka 5 lm och slut till en ring. (5m)

Varv 1: 2 fm i varje maska (10m)
Varv 2: Byt färg på garnet. Fortsätt öka med 2 fm i varje maska. (20m)
Varv 3: 1 fm och öka en fm i varannan maska. (30m)
Varv 4: Virka 1 fm i varje maska. (30m)
Varv 5: Byt färg på garnet och fortsätt virka 1 fm i varje maska. (30m)
Varv 6: 1 fm ta in på varannan maska. (20m)
Varv 7: Ta in på varje maska. (10m)
Varv 8: Ta in på varje maska. (5m)

Garnsnutten som är kvar efter du avslutat varvet tar du och drar upp genom den mörkare färgen (nougaten) på ovansidan och ned igen till undersidan. Det blir som ett stygn och så sitter ovan- och nedsidan ihop lite mer stabilt. Ta sedan och fäst garnbiten, voila! 



Elsa och jag traskade iväg och hämtade ett paket som visade sig vara mobilarmen jag beställde för ett tag sedan. Så nu blir det till att hänga upp ugglemobilen vid spjälsängen. Fast först en kopp te och fortsatt virkande. Har verkligen fastnat i att virka nu. Jag är verkligen en periodare. Snart kommer jag på nåt annat som jag pysslar runt med istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar