onsdag 16 oktober 2013

Dagen med ett plus


Den 8:e juli ringde jag vid 13:00 tiden till Johan. 
"Johan... ehm... jag tror jag är gravid."
Tystnaden i andra änden var påtaglig. Tills tystnaden bryts och Johan säger:
"Ehm.. va?.. ...Det är så jävla fint!"
Jag: "Alltså.. Jag trooor det är ett plus. Jag ser inte riktigt."

Graviditeten var inte oplanerad men inte direkt väntad heller. Jag tror dock inte att man någonsin kan vara beredd på att bli gravid, jag tror det kommer som en chock för alla första gången. Själv satt jag på badrumsgolvet och stirrade mig blind på pluset, jag kunde knappt se att det var ett plus. Saken hör till den att jag hoppat över en mens, men det kom inget plustecken. Varken när jag gjorde det första gången (runt mensens planerade ankomst) eller två veckor senare. Någon månad senare efter det drömde jag att jag var gravid, hade ett test hemma och tog det. Hoppla! Där kom ett plus. Jag ringde också till mamma direkt och även till Lina som skulle komma någon timme senare under dagen och bad henne köpa med sig ytterligare ett test. Det andra testet jag gjorde visade inte alls ett starkt streck och jag blev fundersam. Jag ringde kvinnohälsan och hon sa "vi går efter det första testet, det händer knappt aldrig att ett graviditetstest som visar positivt inte stämmer". Dagen därpå tog jag ytterligare ett test -vilket visade ett tydligt plus. 

Nu ska jag rädda mina vaniljbullar i ugnen från att bli brända.


3 kommentarer:

  1. Vi hade försökt i ca 1,5 år varav det sista halvåret med fyra omgångar av ägglossningsstimulerandehormon, och ändå var chocken vid pluset stor! Dels så trodde jag inte att det var sant, men sen minns jag att en av de första sakerna jag sa till mannen var -vad gör vi nu då?! Vilket jag såhär i efterhand kan skratta åt. Vadå vad gör vi nu, vi har ju längtat efter det här så länge, vi behöver inte göra något mer alls! Haha

    Jag tror att ett positivt grav.test blir som en chock för de allra flesta den första gången.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Det är som du säger, det kommer alltid som en chock. Jag själv tog ett test för mensen var några dagar sen och tänkte jag gör det så jag slipper oroa mig och hoppla herreguuud det var två streck. Oplanerad men ack så välkommen till världen :) Strecken visar ju sig för att du har ett hormon i kroppen som du inte har annars om du inte är gravid och det gör utslag, så oavsett om det är ett svagt streck så ÄR det ett streck ;) stort lycka till :)

    SvaraRadera