lördag 26 oktober 2013

Järnbajs

Hos barnmorskan tar man ju hur många blodprover som helst, eller i alla fall ett fler tal rör. Alla värden såg bra ut förutom järnvärdet (har tidigare haft problem med det). Järnvärdet ska ligga på 60 för att man ska slippa äta järntillskott. Mitt låg på 37. Så 100mg järntillskott blev det. Blutsaft och annat järnpreparat ligger ofta omkring 15mg och är bara fisar i vinden mot mina räser tabletter. Mitt låga järnvärde kan ha att göra med att jag är vegetarian, men många köttisar där ute har lågt blodvärde ändå under graviditeten och behöver tillskott. I vecka 20 börjar barnet ta upp järn, så jag började med järntillskott i vecka 19 och har alltså hållit på i en vecka.

Bajsvarning. När jag pratade med min far och sa att jag skulle börja med järntillskott sa han bara "jaha, då kommer du bli förstoppad". Än så länge (ta i trä) har jag inte blivit jätteförstoppad. Lite hårdare än vanligt ibland. Det fräna är bara att det en gång så bruna bajset är nu i princip svart. Hur hardcore är inte det?! Och då började jag fundera på bajs.. är människor med högt järnvärdes bajs mycket mörkare i allmänhet? Jag har ju varit veg sedan jag var nio och i princip alltid haft skitbra bajs. Sällan hård eller lös i en brun nyans.. så vad vet jag om all världens bajs? Väldigt lite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar