söndag 15 december 2013

Barn och sällskapsdjur


En av mina bröder har en tysk jaktterrier och en jack russell. Hans dotter Alva är nu fyra år och har växt upp med jack russelln och var tre år när han skaffade den tyska jaktterriern. Ingen av raserna är väl någon direkt ras som ställs fram som en typisk familjehund, inte så som en golden retriver eller labrador i alla fall, men dessa är hur fina som helst med Alva och tvärtom. Jag har inga direkta rädslor över att det inte skulle funka mellan bebisen och Elsa. När jag fokuserade på att se hur Alva rörde sig och betedde sig bland hundarna kände jag bara att jag också vill att min dotter ska kunna få växa upp med (framförallt) hund. Hon klappade dem mjukt och fint, var inte det minsta rädd för dem fast hade respekt för dem ändå. Precis så det ska vara. Då både jag och Johan har stort intresse för djur hoppas jag innerligt att vår lilla tjej också ska få det. Djur är något som alltid fått mig att må bra, känt ett lugn med och fascineras oerhört av. Att jag bestämde mig som nioåring att bli vegetarian förklarar kanske mina alltid så starka band till djur. 

Sen tycker jag det är hemskt att se barn i 7-12år få sina helt egna djur, framförallt djur som kräver mycket jobb så som t ex en katt, hund, häst, osv. En hamster är ändå lättare att sköta om. Många barn tröttnar på alla promenader som ska tas, lådor som dagligen ska rengöras, boxar som ska mockas. Så om man som förälder bestämmer att ge sitt barn ett djur får man nog ha i bakhuvudet att det tillslut kommer vara en själv som har det största ansvaret för djuret oavsett vad man från början kommit överens om. Det gäller att ha intresset själv. Jag ser en flicka i 10års åldern som bor mittemot oss och hennes chihuahua ibland och ryser till. Hon rycker och sliter i hunden, går hemskt korta promenader med hunden, hunden är överviktig, hon har med sig den på lekplatser ibland fastknuten i en stolpe medan andra barn står i en ring runt hunden eller så står den där helt själv när hon leker med någon kompis och inte en enda gång har jag sett en vuxen ta ut hunden. 

Jag tror att djur är bra för barn. Jag tror djur är bra för människor. Men man måste också se till att den/de människor djuret hamnar hos är bra för djuret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar