torsdag 5 december 2013

Könsneutralt


Okej, nu ser de röda kläderna rosa ut på min dator. De är egentligen klarröda. Är så sjukt trött på ljusrosa och ljusblått. Det är ju ändå färger spädisar har svårt att uppfatta. Rött har man ju sett är den lättaste färgen att uppfatta i början. 

Hur som helst. Johan och jag vill väl försöka vara så könsneutrala som möjligt med vår lilla skrutt. Vi menar inte att vi ska klä vår dotter i endast "kläder ansedda för killar" heller. Självklart kommer hon få ha klänningar (det skulle vår unge fått även om det var en han om han ville), det är inte det som det handlar om. Men att endast ge rosa tyll och gulligull ger väl ändå en viss signal, här är någon vi ska dalta med. Medan killar får tuffa kläder med traktorer och dinosaurier på och möts av responsen "vilken tuff kille!" Vår tjej kommer vara minst lika tuff som vilken kille eller tjej som helst. Visst, ge henne rosa, men inte bara rosa. 

Personligen tycker jag H&M är extremt könsinriktat. En blå hylla, en rosa hylla, jag vill nästan kräkas och gå där ifrån. Det var lite som att komma till paradiset när vi gick in på Åhléns igår. Visst, det fanns "killkläder" och "tjejkläder", men de hade också massor könsneutralt, det var inte lika uppdelat som på t ex H&M. Lindex tycker jag också har ganska bra upplägg, Kappahl är lite sämre, men inte i H&Ms stil. Vinnaren i könsneutralitet är i alla fall än så länge Åhléns.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar