fredag 31 januari 2014

Profylax och förlossningsförberedelser

I tisdags var jag och Johan på en profylaxkurs, nästa tisdag ska vi gå på andra delen av kursen. Här hemma har vi övat en del på andningen och avslappningen, det känns som om det faktiskt kan underlätta förlossningsarbetet en hel del. Jag ska verkligen försöka lämna huvudet hemma och bara ta med kroppen till BB, för det är ju oftast tanken som sätter stopp för det hela. Kroppen kan ju faktiskt det här, den är byggd så jäkla smart så att man faktiskt kan föda barn.

Ibland är jag livrädd när jag tänker på förlossningen, men ibland känns det nästan bara kul och spännande. Vilken upplevelse det kommer vara, att föda fram sitt eget barn! Jag ljuger om jag säger att jag inte tänkt "kan de bara inte snitta upp mig?" Men efter att ha läst dels för- och nackdelar med kejsarsnitt/vaginalförlossning och efter att ha läst andras inlägg som upplevt både snitt och vaginalförlossning och av alla dessa fall har sagt att även om den naturliga förlossningen är tuff så skulle de hellre göra om den även om kejsarsnittet gått bra och förlossningen varit tuff, så har jag stålsatt mig i att föda den naturliga vägen.

Jag har även läst boken "föda utan rädsla", första halvan av boken kändes seg, men andra halvan var så jäkla bra. Jag kommer försöka binda ihop tekniker ur boken och tekniker från profylaxen när det väl är dags. Till alla som har förlossningsrädslor tycker jag verkligen att man ska läsa boken och gå på profylaxkurs, det är betryggande att kunna känna att man har kontroll över någonting under ett förlopp som man faktiskt inte kan kontrollera. Min rädsla ligger ju för och främst i att jag skulle kräkas, men också att inte kunna ha nån kontroll och sen stort tvivel angående den egna förmågan att faktiskt kunna föda barn, klara av en förlossning. Men ju mer jag och Johan peppar mig, förbereder mig och faktiskt försöker se förlossningen som en jävligt häftig och en bra upplevelse (jag ska ju för fysiken träffa mitt egna barn, det är ju motivation om något!) så kapar jag de högsta topparna av rädsla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar